Generalisten in de advocatuur
03 maart 2020 in Ondernemen

Onlangs verscheen er een interessant artikel in het NCR over generalisten versus specialisten. Dit artikel stelde dat generalisten het winnen van de specialisten. Generalisten maken zichzelf uniek door verschillende vaardigheden en ervaringen samen te brengen, iets waar computers erg slecht in zijn. Hierdoor zijn specialisten in de toekomst makkelijker te vervangen door robots stelt Epstein in zijn artikel. In dit artikel lees je onze kijk op het generalisme versus het specialisme.


Wij hebben ons altijd geprofileerd als generalist, niet omdat we hiermee ‘winnen’ volgens Epstein, maar omdat dit is wie we zijn. Hier heeft onze brede levenservaring voor gezorgd en dit is wat wij inzetten om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Wij zijn niet héél goed in maar één ding, wij weten overal het nodige van. En mocht het nodig zijn, dan hebben wij een groot netwerk aan specialisten.


Volgens ons is de generalist niet beter dan de specialist of andersom. We hebben elkaar nodig om mensen zo goed mogelijk te helpen, en dit is toch waar het allemaal om draait in ons vak? Helaas zien wij nog veel te vaak dat het ‘uurtjes-schrijven principe’ botst met het daadwerkelijk helpen van de klant. Onze visie is dat geld verdienen niets meer te maken heeft met uurtjes-schrijven. Bij ons draait alles om het bouwen van een duurzame relatie. In de meeste gevallen hebben wij daarom een klant dan ook binnen een dag geholpen nadat hij contact opneemt. “Ik bedoel niet dat we binnen een dag schriftelijk hebben gereageerd op de hulpvraag. Nee wij lossen in veel gevallen het probleem gewoon direct op!” Dit kan namelijk gewoon wanneer je niet werkt volgens het ‘uurtjes-schrijven principe’. Uiteraard gaat dit niet bij ieder probleem op maar dit is wel waar we naar streven.


Terug naar overzicht